Hyvinvoiva henkilökunta hyvän kuntamaineen luojana

Voidaan kysyä, kumpi oli ensin? – Hyvämaineinen kunta vai hyvinvoiva- ja työtyytyväinen henkilökunta. Tämän kysymyksen esitin itselleni opiskellessani yritysviestinnän erikoistumisopintoja Turun ammattikorkeakoulussa. Olin valinnut opintoihin kuuluvan kehittämistyöni aiheeksi Someron kaupungin sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelman laatimisen. Erilaisiin lähteisiin tutustuessani tulin vakuuttuneeksi hyvinvoivan, tyytyväisen ja työhönsä sitoutuneen henkilökunnan suuresta merkityksestä hyvän kuntamaineen muodostumisessa.

Hyvämaineinen kunta arvostaa työntekijöitään ja kohtelee heitä tasa-arvoisesti sekä panostaa henkilöstökoulutukseen. Tällaisen kunnan työntekijät ovat sitoutuneita työyhteisöönsä ja ylpeitä työstään.

Kuntamaine voidaan määritellä kunnalle tärkeiden tahojen ja henkilöiden mielipiteenä kunnan todellisesta toiminnasta. Kuntamainetta rakennetaan niissä tarinoissa, joita ihmiset kertovat. Tarinat syntyvät ja leviävät erilaisissa tilanteissa, kuten kunnallisia palveluita käytettäessä, mediassa ja kahvipöytäkeskusteluissa. Ei siis ole samantekevää mitä kunnan työntekijä kertoo työnantajastaan asiakkailleen ja läheisilleen. Työhönsä ja työyhteisöönsä tyytyväinen henkilökunta viestii lähiverkkojensa välityksellä positiivista viestiä kunnasta.

Viestintä, erityisesti sisäinen viestintä, on yksi niistä keinoista joiden avulla henkilöstön työtyytyväisyyteen ja –hyvinvointiin voidaan suuressa määrin vaikuttaa. Viestintä tulisikin nähdä eräänlaisena koko organisaatiota verhoavana ”sateenvarjona” joka luo yhteisen vireen kaikelle toiminnalle tai ”liimana”, joka yhdistää yksiköitä ja toimialoja yhteisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Viestintää tarvitaan kaikkialla yhteisössä ja se nivoutuu läheisesti henkilöstöhallintoon ja tietohallintoon ja markkinointi on osa sitä.

Tulevaisuudessa kunnilla tulee olemaan enenevässä määrin rekrytointiongelmia. Siksi ei olekaan samantekevää, minkälainen maine kunnalla on työnantajana. Kun tekijöistä on pulaa, voivat parhaat henkilöt valita työpaikkansa useasta sopivasta vaihtoehdosta. Silloin vaakakupissa painaa, ehkä palkkaakin enemmän, juuri kunnan maine.

Haluan olla mukana rakentamassa Someron kaupungista hyvämaineista kuntaa, jonka henkilökunta on tyytyväistä työhönsä ja työyhteisöönsä ja jonka vapautuvat työpaikat ovat haluttuja osaajien keskuudessa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan hyvin suunniteltua ja organisoitua ulkoista ja sisäistä viestintää sekä työhyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Jos tässä onnistumme, ja lisäksi pystymme luomaan toimivat yhteistyömuodot lähikuntien, yritysten, yhdistysten ja muiden kaupungillemme tärkeiden tahojen kanssa, tulemme menestymään itsenäisenä maaseutukaupunkina.

Artikkeli on julkaistu Someron keskustan vaalilehdessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s